Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kép

Cégismertető.:

Az OMSZ Légimentő Kht. 2006. január elsejétől látja el feladatát, az ország légimentésének biztosítását. Egy olyan cégről van szó, amelyik az egyik legkritikusabb szakban végez orvosi tevékenységet, betegellátást úgy, hogy munkáját speciális eszközökkel és körülményekhez alkalmazkodva -légijárműveken- végzi.

A 2004-es Európai Uniós csatlakozás, a vonatkozó uniós előírások közelgő életbeléptetése (JAR OPs 3.), az elmúlt időszak sajnálatos légi balesetei (rövid idő alatt 3) megkérdőjelezhetetlenné tették a változás szükségességét a légimentés területén is.

2005 novemberében alakult meg az új, 100 %-ban állami tulajdonú Légimentő Kht, majd nemzetközi közbeszerzési pályázatot követően 2006 márciusában megérkezett Magyarországra az első új, az EU-s előírásoknak mindenben megfelelő helikopter, melyet azóta további kettő követett. A tender nyertese és így a szerződött partner az osztrák HeliAir Gmbh. lett, amelyik az osztrák autóklubbal (ÖAMTC) Európa egyik legnagyobb ilyen egységes helikopter flottáját birtokló és üzemeltető cége. A közbeszerzési eljárás eredményének megfelelően a kezdeti 3 gépet 2007-ben további 2 követte.

A Kht. így ezzel az 5 géppel és a nagyjavításon átesett saját három darab francia helikopterrel képes arra, hogy Magyarország területét a lehető legnagyobb mértékben lefedje 7 állandó bázisról, lehetővé téve ezzel a lakosság csaknem egészének 15 percen belüli helikopteres mentéshez való hozzáférését, biztosítva az esélyegyenlőséget; valamint azt is, hogy a régi MI-2 helikoptereket végleg kivonjuk a rendszerből.

******************************************************************************************************

Kollégáink

 

Orvosi szakma

Az OMSZ Légimentő Kht. vezetősége, a pilóták és a műszaki állomány valamennyi tagja főállású alkalmazott. A bázisokon szolgálatot teljesítő orvosok és ápolók január elsejétől szintén valamennyien - részmunkaidős - alkalmazottként dolgoznak majd. Főállásukat tekintve kórházi aneszteziológusok, traumatológusok, oxiológusok, intenzíves, vagy sürgősségi szakemberek. Az ápolók mind a földi mentésben, az OMSZ-nál is dolgozó kollégák, jelentős részük diplomás -vagy főiskolai tanulmányait végző- mentőtiszt. Ezzel a lépéssel egy olyan fejlesztés indult el, ami az országban egyedülálló helyzetet eredményezett: rendkívül magasan képzett mentőegység tudja a praehospitalis szakban a sérülteket/betegeket ellátni, emelve ezzel az eredményességet, javítva a kezelt páciensek esélyeit. A cégnél történő alkalmazásnak további feltétele az a tanfolyam, ami a légijármű fedélzetén végzendő orvosi beavatkozások speciális körülményeit taglalja, típusismeretet oktat, valamint repülős, műszaki és általános navigációs kérdéseket tárgyal.

*************************************************************************

Kollégáink

Repülő szakma

Nagy tapasztalatú, oktató jogosítással rendelkező, több ezer órát repült pilóták dolgoznak a Kht-nál, akik megfelelnek az extrém kihívásokkal teli feltételeknek, hiszen náluk nem egyszerűen egy sétarepülésről van szó, hanem rendszeresen súlyos balesetekhez, sérültekhez kell minél gyorsabban és biztonságosabban elvinni az orvosi teamet.

A katonaságtól, rendőrségtől, illetve a mezőgazdaságból is jöttek a csapathoz, melynek a gerincét olyan pilóták adják, akik már több mint tíz éve dolgoznak mentőpilótaként. A Kht. ebben az évben valamennyiüknek biztosította a szükséges típusátképzéseket. Ez például az EC 135-ös típus esetén azt jelentette, hogy először a magyar légimentés történetében gyári oktatóval elméleti képzés és vizsga után gyakorlati típusátképzést kaptak, majd 30 óra, oktatóval történt éles bevetések alatti gyakorlás és újabb vizsga után kezdték meg az önálló szolgálatot. Jelenleg valamennyien minden típus jogosításával rendelkeznek, ami a közelmúltig elérhetetlen célnak bizonyult. Emellett, a folyamatos képzés elvei mentén történő működéssel, a szokásos éves hatósági vizsga mellett féléves szintentartó ellenőrzött repülést hajtanak végre, valamint a jövő évtől tervezzük az évenkénti szimulátoron történő vészhelyzeti gyakorlások bevezetését is.

 

*************************************************************************

Küldetésünk

A mentés állami feladat.

Az OMSZ Légimentő Kht. felelős azért, hogy az ország területén a légimentés biztosított legyen.

Kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatunk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, max. 1 órán belüli feladatok). Ez jellemzően súlyos állapotú sérültek őrzött szállítását jelenti magasabb szintű, végleges ellátást nyújtó intézménybe. Emellett a szabad kapacitásunk terhére végzünk biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport és tömegrendezvényeket biztosítunk (Forma 1, rally futamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint.

Az OMSZ irányítása mellett repülünk, a feladatokat a 104-es, illetve a 112-es segélyhívó számon beérkező megkeresések értékelése után az OMSZ illetékes irányító csoportja adja a legközelebb állomásozó helikopter személyzetének.

Küldetésünk legfontosabb célja -összhangban az alkotmánnyal-, hogy a lakosság egészének biztosítsuk minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést, a légimentés elérhetőséget, megteremtve ezzel az esélyegyenlőség feltételeit. A bázisaink elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintettük legfontosabbnak, ez az egyetlen elfogadható érv, ami érdemben meghatározta a bázisallokáció kialakítását. Ennek az elvnek a teljesülése ma Magyarországon 7 állandó bázissal érhető el. Így biztosítható, hogy a körök legnagyobb része az országon belülre essen, köztük minimális legyen az átfedés és az ország lehető legnagyobb területét fedjék le.

Az egészségügyi rendszer zajló átalakítása, az új kórházi struktúra kialakítása egyértelművé tette, hogy a praehospitalis szak jelentőssége felértékelődik, szerepe még fontosabb lesz

******************************************************************************************************

ALAPTEVÉKENYSÉG

A mentés állami feladat.

Az OMSZ Légimentő Kht. felelős azért, hogy az ország területén a légimentés biztosított legyen.

Kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatunk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, max. 1 órán belüli feladatok) ellátása. Ez jellemzően súlyos állapotú sérültek őrzött szállítását jelenti magasabb szintű, végleges ellátást nyújtó intézménybe.

Az OMSZ irányítása mellett repülünk, a feladatokat a 104-es, illetve a 112-es segélyhívó számon beérkező megkeresések értékelése után az OMSZ illetékes irányító csoportja adja a legközelebb állomásozó helikopter személyzetének.

Küldetésünk legfontosabb célja - összhangban az alkotmánnyal -, hogy a lakosság egészének biztosítsuk minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést, a légimentés elérhetőséget, megteremtve ezzel az esélyegyenlőség feltételeit.

Alaptevékenységünket reggel 8 órától napnyugtáig végezzük. Ez az ügyeleti idő szezonális ingadozásával jár, a téli hónapokban lényegesebb rövidebb a szolgálati idő. Tekintettel arra, hogy a magasan képzett állomány és a nagy értékű technika minél nagyobb arányban végezhesse feladatát, tervezzük, hogy 2007 tavaszától már reggel 6 órától kezdjük a szolgálatot.

A fenti keretek között országos és éves átlagban jelenleg havonta mintegy 180 feladatot végzünk el, melynek közel 70 %-a primer mentés.

A mentések 70-80 %-a baleseti ellátás, a traumatológia körébe eső feladat, a többi pedig belgyógyászati, neurológiai sürgősségi eset.

Alaptevékenységünk finanszírozására az Egészségügyi Minisztérium előirányzata szerinti állami finanszírozásban részesülünk, ez azonban a napi működésre is alig-alig elég, fejlesztésre, képzésre, illetve beruházásra nem jelent fedezetet. Ezért van különös jelentősége a jelenlegi szervezeti forma nyújtotta lehetőségeknek, miszerint piaci alapú szolgáltatást is nyújthatunk. Ezek a bevételek töredékét teszik ki a hiányzó összegnek, mégis segítséget nyújtanak olyan kiadások finanszírozásához, amik a napi működéshez elengedhetetlenek.

******************************************************************************************************

SZOLGÁLTATÁSOK

Alaptevékenységünk mellett térítés ellenében ellátunk különböző, szakmai kompetenciánkba tartozó feladatokat. Ezek egy részét a 5/2006 (II.7.) számú EüM Rendelet szabályozza, más részét piaci alapon történő megrendelések után teljesítjük.

Magyarországon belül az egyetlen olyan cég vagyunk, amelyik légijárművel jogosult egészségügyi szolgáltatás nyújtására. A fenti rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén tömeg, - sportrendezvények szervezőinek kötelességük a megfelelő biztosításról gondoskodni. A rendeletben foglaltak szerint tehát ez egyrészről kötelezettség, másrészről lehetőség nekünk és a rendezőknek is. A megrendelők igényeit szakmai egyeztetést követően elégítjük ki, legyen szó akár sport, akár egyéb rendezvényről. (Forma 1, rally futamok, repülőnap, stb.)

Nemzetközi viszonylatban is végzünk betegszállítást. A külföldi szállítás egyaránt jelenti magyar és külföldi állampolgárok hazaszállítását is. Itt a helikopterek adta lehetőségek eltérnek a merevszárnyú repülőgépekétől, lényegesen rugalmasabb a helyszínválasztáskor a lehetőségünk, nem kell feltétlenül betonos reptérre vinni a sérültet, kórháztól kórházig tudunk repülni. Ugyanakkor a helikopteres repülés költségesebb a merevszárnyúnál, de az országhatártól légvonalban mért kb. 450 km-en belüli relációban áraink még versenyképesek a piacon lévő többi szolgáltatóéval. Emellett nem elhanyagolható az a tény sem, hogy ebben a versenyhelyzetben szintén az egyetlen olyan szolgáltató vagyunk, amelyik magyar anyanyelvű egészségügyi személyzettel dolgozik. Ez, különösen akkor, ha mondjuk egy súlyos sérült hazaszállításáról van szó, fontos tényező lehet.

Biztosítói megkeresésre (piaci alapú BB, OEP) maximum 24 órán belül állunk rendelkezésre, de rugalmas ügyintézésünknek köszönhetően egyes esetekben már 3 órán belül is indulni tudunk a sérültekért. Külföldi betegszállítás esetén az OMSZ ALARMCENTRUM-án keresztül, valamint közvetlenül is elérhetnek bennünket. Árajánlatunkat rövid időn belül elkészítjük, melyet követően előleg nélkül, mindössze fizetési garanciával rendelkező írásos megrendelő után visszaigazoljuk a megrendelést és az időjárástól függően rövid időn belül, elvégezzük a feladatot.

******************************************************************************************************

Nemzetközi betegszállítások megrendelésének menete

A betegszállítások gördülékenyebb ügyintézésének elősegítése érdekében egy írásos megrendelőn túl az alábbi dokumentumokra és információkra van szükség:
  • Honnan-hova történne a szállítás.
  • Küldő orvos nyilatkozata a szállítandó beteg állapotáról, illetve, hogy szállítható-e a beteg.
  • A fogadó kórház nyilatkozata.

Az írásos megrendelőt követően elküldjük árajánlatunkat. Amint kézhez kapjuk a betegszállítás fedezetéről kiállított cégszerű fizetési garanciát, küldjük a szállításról szóló visszaigazolásunkat.

******************************************************************************************************

Gondban a légimentés: a kormány 11,5 milliárdot szán a helyzet javítására

2008. augusztus 4.

A mentésirányítási rendszer korszerűsítésére további 3,5 milliárdot különítenek el hat régiónak
 
 
A kormány a mentés és légimentés fejlesztésére az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) keretében 11,5 milliárd forintot szán; a teljes légimentés koncepciójának átalakítása jelenleg is tart - közölte az Egészségügyi Minisztérium.
A mentésirányítási rendszer korszerűsítésére - szintén ÚMFT-forrásból - további 3,5 milliárdot különít el hat régiónak, a közép-magyarországi régiónak pedig 600 millió forint pályázati pénz jut; a sürgősségi ellátás fejlesztéséről, a mentésről, légimentésről szóló uniós pályázatot várhatóan kora ősszel írják ki - tudatta közleményében a tárca.
A pályázatok célja egyrészt az ellátatlan területeken a légimentés feltételeinek megteremtése, másrészt a meglévő légimentő bázisok fejlesztése. A kommüniké emlékeztet arra, hogy hosszú éveken át korszerűtlen, Mi-2 gépeket használtak légimentésre, amelyeket 2006-tól cseréltek modern, korszerű helikopterekre. A szaktárca közleményében felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt hat évben a légimentésben egyetlen bevetést sem kellett forráshiány miatt elhalasztani.
Jelenleg hat légimentő bázis üzemel az országban, Budaörsön, Miskolcon, Pécsett, Debrecenben, Sármelléken és Balatonfüreden. A füredi bázis az egyetlen, ahol együtt található meg a földi- és légimentő járművekkel felszerelt eszközpark.
A hetedik bázis Szentesen lesz, a héten hirdetnek eredményt a közbeszerzési eljárásban. Az állomás elkészültét decemberre tervezik, ezzel megoldódik a dél-alföldi régió ellátása. Ősszel megnyitják a szolnoki ideiglenes bázist, amely a szentesi bázis elkészültéig üzemel majd.

 

ip-location

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.